måndag 15 april 2013

Billig semester


Forex Bank har ett semesterindex som de uppdaterar varje år. Det är en undersökning av prisläget i ett antal länder i förhållande till prisläget i Sverige för att få fram var det är billigast respektive dyrast att semestra för svenskar. Tack vare den starka svenska kronan har många länder blivit billigare för oss den senaste tiden. (Dock inte lika kul när vårt företag vill exportera varor....)

Sverige har index 100. (Det betyder alltså att om t..ex Litauen har index 42 innebär det att kostnaden för att semestra i landet är 42 % av vad det kostar att semestra i Sverige.)

Topp 5 billigast länder
1. Litauen, 42
2. Filippinerna, 45
3. Thailand, 48
4. Polen, 48
5. Slovakien, 48

Thailand vore trevligt men annars så lockade topp fem inte så mycket. Följande länder ligger högre upp på min lista över länder som jag vill besöka.

12. Indien, 59
18. Mexico, 68
23. Irland, 70
26. Nya Zeeland, 72
33. Sydafrika, 76
37. Japan, 82
39. USA, 83
42. Hong Kong, 86

...och många andra.

Det finns så många platser på jorden som de flesta människor aldrig kommer att se. Jag vill inte att det ska vara så för mig och min fru. Vi lever bara en gång och jag vill hinna med att besöka så många länder som möjligt, se och uppleva så mycket som möjligt. Jag misstänker att jag kommer att skriva igen om vilka länder jag vill åka till...

Förutom semesterindexet har Forex även storstadsindex, skidortsindex, nyårsindex och flera andra på sin hemsida.

http://www.forex.se/valuta/semesterindex/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar