torsdag 25 april 2013

Löning! Dags för aktieinköp...




Idag kom min lön och min flickväns lön och CSN. Jag satte in 6.000 kr på mitt Avanza-konto och hon gjorde samma sak till sitt. Då vi fick in 31.110 kr netto blev sparandekvoten 38%. 

Dock med brasklappen att min flickvän visserligen satte in 6.000 från sitt CSN men lånedelen på CSN-delen är också 6.000kr så utan mina 6.000 kr hade vi sparat plus minus noll då våra tillgångar ökar men våra skulder ökar med samma belopp. Eget kapital skulle inte förändrats som man säger om man ska använda lite företagslingo. Dock är räntan på CSN superlåga 1,3% och att få högre avkastning än det på aktierna lär inte bli svårt så i slutändan kommer vi att tjäna på det. Tack CSN!

Det känns lite tufft att helt plötsligt få 12.000 kr mindre att spendera i månaden. Men det ska bli kul att logga in imorgon och se att vårt sparkapital ökat. Det är en bra känsla. 

Som sagt så börjar inte Det-Stora-Sparandet™ förrän nästa månad men vi har tjuvstartat lite sedan januari faktiskt och lägger undan från den här månadslönen också. Det kan behövas. Det kommer att bli en tuff resa och det är summorna som vi sparar nu i början som kommer att påverka mest i slutet av vår resa.

För säkert tusende gången har jag varit inne och lekt med denna fantastiska lilla räknare. 

http://rakna.net/berakna/aktiesparande/

Ränta-på-ränta-effekten är underbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar