fredag 16 augusti 2013

Minskande avkastning i Trustbuddy





Senaste tiden har mitt Trustbuddy-konto i princip stått stilla. De första månaderna hade jag ca 10 transaktioner om dagen och en fantastisk avkastning. Nu sker kanske en transaktion varannan dag och avkastningen har minskat markant. Jättemärkligt. Har varit i kontakt med Trustbuddy angående detta men de gav ett föga övertygande svar i stil med "Ja, men det kan vara så ibland. Ibland mycket och ibland mindre transaktioner." Jo, det förstår jag men att minska så abrupt och hålla i sig så konstant efter det? Konstigt.







Jag hade en helt fantastisk utveckling fram tills den 3 juli som ni ser. Jag ligger fortfarande på en årsavkastning på 19,9% i snitt. Verkligen inte fy skam men bra mycket mindre än de 28% som jag hade i början. Får se vad siffran är på om några månader om det fortsätter såhär. 

Glad att jag bara har stoppat in 7.500 kr på Trustbuddy ändå. Skulle inte våga ha så mycket mer där i dagsläget. 

18 kommentarer:

  1. Är inte så insatt i hur Trustbuddy fungerar men kan det vara så att fler långivare fått upp ögonen för företaget som investering, samtidigt som antalet låntagare inte hänger med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte. Förstår inte hur det skulle kunna påverka mitt resultat så märkbart.

      Radera
  2. Det känns som att Trustbuddy är ett klassiskt Ponzi-scheme. Visst kommer säkert en del av en avkastningen från "lån" till andra men en del täcks säkert direkt av kapital och det hela fungerar så länge nya personer ansluter sig och inte alltför många vill ta ut sina pengar. De pengar man "har" där är ju trots allt bara en siffra i en dator och det är först när alla samtidigt vill ha ut sina pengar som det blir upp till bevis för Trustbuddy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att det finns täckning för allt så det är jag inte så jätterädd för.

      Radera
  3. Du har vart med för kort tid. I början har du många nya färska lån, vissa blir återbetalda snabbt andra tar lägre tid. Lånen löper ju upp till ett halvår när det väl passerat kan du se vad för avkastning som du kan räkna med. Allt annat lika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Kanske. Men konstigt att Trustbuddy inte svarar mig detta då.

      Radera
  4. Hej C!

    Har själv varit utlånare i drygt ett år, avbröt all utlåning i början av juni då jag kände att bolaget agerade väldigt underligt med exempelvis borttagning av "stoppa utlåningsknappen", har idag endast erhållit 95% av eget kapital tillbaka, all ränta + 5% eget kapital är fortfarande låst och har inte gått att få ut.

    TB själv kan inte svara på hur lång tid det tar innan jag kan få ut detta.

    Hela upplägget börjar kännas väldigt "ponzi" precis som en tidigare kommentar skriver, att låsa in kunderna i ett år genom att hålla "10%" är ett bra sätt för att dra ut på tiden.

    Jag hoppas att känslan är fel, men risken för mig är i alla fall för stor. Jag hade inte vågat sätta in några mer pengar till gällande regler och utveckling.

    Lite synd, för konceptet i sig är bra, företaget bär istortsätt ingen risk utan den ligger på utlånaren.

    - cmj

    Nu cirka 3 månader sedan jag begärde fullt avslut.

    För mig är risken väldigt stor,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår dig. Har funderingar på att ta ut mina pengar. Men det blir nog först efter nästa nedgång på börsen.

      Radera
  5. Övertar man andra långivares lån följer räntan som inbetalats på de lånen med. Avskrivna lån som sedan återbetalas av låntagare återförs till långivarna, jämn fördelning. Dessa två faktorer medför att räntan är högre i början av en tidsperiod efter en insättning.

    Pengar som långivare sätter in på trustbuddy lånas ut - direkt. Låntagarna kan dröja upp till 1 år innan de betalar tillbaka lånen, en del låntagare betalar aldrig tillbaka sina lån. Det är därför inte alls konstigt om det tar flera månader att stoppa utlåning och få tillbaka sina pengar.

    SvaraRadera
  6. Bara namnet trustbuddy osar ponzi lång väg men ska bli spännande och se vad som händer med dina pengar

    Med vänlig hälsning, cashbuddy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du bara skämtar när du skriver att du är en representant för Cashbuddy.

      Radera
  7. Har du någon förklaring i bloggen till vad TrustBuddy är för något? Känner inte alls till det.

    mvh
    Ekonomiadepten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Prövat Google? ;)

      Det är iaf en P22 lending site.

      Radera
  8. Först av allt grattis till en mycket god avkastning. Då lånen har förlängts/satts på avbetalning har du erhållit en förskottsbetalning. Jag har också platåer i min utveckling, tror att en förklaring är att låntagarna får lön och betalar tillbaka inom 14 dagar. Dvs ett lån taget den 12e är mer sannolikt räntefritt återbetalt än ett den 26e.

    Har strax under 2% av sparandet hos TB. Håller med tidigare talare, att det känns som att det kan ta ett tag att få ut samtliga likvider. Det skulle kännas bra om TB satte ett tak på låt säga 3 mån. Om låntagarna inte betalat tillbaka då, övertas även den sista 10%en till andra långivare.

    Men med ett lånsiktigt sparande ser jag inte riktigt problemet med att en liten del blir kvar på kontot längre tid. Likviderna(10%) förräntas under tiden.

    Resultatet av att 2 promille av portföljen skulle vara inlåsta(med ränta)ser jag inte direkt som ett stort problem.

    Må gott
    /Vat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Kanske det. Men tycker att Trustbuddy kunde sagt det till mig då som förklaring?

      Radera
  9. Känns långsökt med Ponzi-scheme... Varför skulle då exempelvis långivare få betydligt mer än uttalad ränta(som redan är högt uttalad). Dessutom är kapitalstrukturen/affärsidén upplagd så att TB inte tar någon lån-risk.

    Eder
    /Vat

    SvaraRadera